DET KUNDVÄRDEBASERADE AFFÄRSMANNASKAPET

I det kundevärdebaserade affärsmannaskapet är utgångspunkten en djup förståelse för kundens affär och hur vi på olika sätt kan vara inblandade i att påverka denna. Det kundvärdebaserade affärsmannaskapet  är användbart oavsett om det handlar om standardprodukter eller kundanpassade lösningar.
 
Många företag talar om kundvärden och kundfokus, men är ofta otydliga med vad de egentligen menar med detta. Ibland är det en rent marknadsmässig formulering som inte är förankrad i de förutsättningar som utvecklings- och produktionsapparaten har. För att kunna utveckla kundvärdebaserade affärsmodeller och sätta pris på det vi gör, behöver vi söka svaren på ett antal kärnfrågor:
 

  • Vilka värden söker respektive kund egentligen?
  • Hur bygger vi upp vårt erbjudande värde utifrån detta?
  • Kan vi konstruera och producera vårt erbjudande med en rimlig effektivitet
  • Hur kan vi prissätta vårt erbjudande så att vi blir lönsamma

Genom att medvetet fokusera på sambanden mellan kundvärde - produktionsapparatens effektivitet - vår prissättning, utvecklas våra möjligheter att bygga upp en verksamhet med en långsiktig och stabil lönsamhet.

Seminariets syfte
•         Introducera några grundläggande begrepp om vad kundvärdebaserat affärsmannaskap innebär.
•         Skapa förståelse för hur kundvärdebaserat arbetssätt kan användas praktiskt i vardagen.
•         Beskriva de kunskaper i organisationen som krävs för ett framgångsrikt kundvärdebaserat arbetssätt .


Ur innehållet
•           Begreppet affärsmannaskap och dess innehåll.
•           Marknadspositionering sydost - nordväst.
•           Produktnivåer - från kärnprodukt till den utvidgade produkten.
•           EFI - modellen - Innebörden för kunden.
•           Kapitalflödesmodellen.
•           Simulering av påverkansfaktorer i den egna resultaträkningen.
•           Hur kan vi påverka kundens intäkter och kostnader? - kundens kalkyl.
•           Prissättningens dilemma.
•           Vikten av öppenhet-  att verkligen lyssna, att uttrycka sig tydligt och enkelt, verklig dialog.
•           Hur driver jag professionellt den kundvärdebaserade förhandlingen mot ett gemensamt vinna - vinna.        


                                                                                                                                                                                                                        Tillbaka