ETT INTEGRERATSÄTT ATT SKAPA VÄRDEN

För att nå framgång på marknaden i dag fordras att man har ett integrerat synsätt på utvecklingen av verksamheten och medarbetarna. Om man vill skapa och förvalta ett konkurrensmässigt försprång, måste man uppmärksamma både den yttre och den inre sidan av verksamheten. Ett sätt att tydliggöra detta är att se på verksamheten utifrån fyra kvadranter - där två representerar ”den yttre sidan” och två representerar ”den inre sidan”. En framgångsrik verksamhet nås genom att skapa en strategisk och medveten balans och samverkan mellan alla fyra kvadranter.

Traditionell verksamhetsutveckling har fokuserat på verksamhetens utsida genom att ställa frågor som ”Vad är det vi ska göra?” och ”Hur kan vi göra det på ett bättre sätt, snabbare och mera effektivitet?” - en analys som varit kärnan i alla förbättringsstrategier under större delen av 1900-talet.


 

Samtidigt verkar det som om verksamhetens insida är det område som innehåller de största möjligheterna till radikala förbättringar. För att kunna hantera de underliggande hindren inom organisationen måste uppmärksamheten också riktas mot hur relationerna ser ut, och inte bara på strategierna. Verksamhetens insida är organisationens hjärta och själ. Det är den inre sidan som är nyckeln till passionen och energin som ger verksamheten vitalitet och kraft, mening och långsiktig lönsamhet och framgång. Det är här som åtaganden, engagemang, kreativitet och uppfinningsrikedom frodas. 
Att bortse från eller försumma verksamhetens insida, leder till en mängd olika organisatoriska problem. Det finns ingen enskild produkt, tjänst uppgift eller process som inte kan saboteras av dåliga attityder eller dåligt fungerande relationer. Att uppmärksamma och arbeta med verksamhetens insida ger ett ökat värde inom alla områden av organisationen.